Peak Performance
Peak Performance
Peak Performance
Peak Performance
Åre, een bergdorp in de Zweedse provincie Jämtland, 1986. Op een dag kwamen drie getalenteerde skiërs bij elkaar om op basis van hun eigen ervaringen een paar dingen te bespreken waar ze aan hadden gedacht. Ten eerste: waarom maakte niemand kleren die ze wilden dragen? Kleding die uitstekende functionaliteit combineerde met een eenvoudig, cool ontwerp; niet opzichtig, maar toch niet saai. Ten tweede: was er een manier waarop ze langer en vaker konden blijven in het skigebied waar ze allemaal van hielden - het kleine bergdorpje Åre in het hart van de Zweedse bergen?
De drie skiërs vormden een ongewoon goede groep mensen om de antwoorden te vinden. Stefan Engström was een buckelskiër van wereldklasse met verschillende World Cup-overwinningen op zijn naam. Peter Blom was hoofdredacteur van het grootste skimagazine van het land. Christer Mårtensson was een art director en ontwerper. Al snel kreeg ze gezelschap van een vierde persoon, voormalig alpineskiër en ski-verkoper Jonas Ottosson.
De marketingafdeling bedacht de uitdrukking, The Great Outdoors. Een karakterisering van een merk ski's dat zoveel meer zou gaan bevatten. Een buitenervaring, extreme sporten, wildernis, training. Een verlangen om buiten te zijn in plaats van binnen. Dat is waar Peak Performance om draait. In onze ontwerpstudio, het laboratorium waar onze nieuwe supertechnische producten werden ontwikkeld, vond onze overwerkte ontwerpbaas tijd om een bord op te zetten met de titel:
"The Great Indoors". Maar hij slaagde er toch in om meer dan 60 dagen per jaar te skiën en 25 te surfen. Natuurlijk met nieuwe Peak-kleding aan. Hij was niet de enige.